Hakkımızda

Tanıtım

Eğitim Bilimleri Bölümü, dört ana bilim dalından oluşmaktadır:

1) Eğitim Programları ve Öğretim Ana Bilim Dalı,

2) Eğitim Yönetimi Ana Bilim Dalı,

3) Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Ana Bilim Dalı ve

4) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Ana Bilim Dalı 

Eğitim Bilimleri Bölümü içinde yer alan ana bilim dallarından sadece Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Ana Bilim Dalı'na lisans düzeyinde öğrenci alınmaktadır. Eğitim Yönetimi, Eğitim Programları ve Öğretim ve Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ana bilim dallarına ise sadece lisansüstü (master / doktora) düzeyde öğrenci alınmaktadır.

Eğitim Programları ve Öğretim Ana Bilim Dalında, eğitim programlarına ve çağdaş öğretme-öğrenme yaklaşımlarına yönelik akademik çalışmalar yapılmaktadır. Eğitim Yönetimi Ana Bilim Dalı ise, eğitim ve okul yöneticiliği ve sosyal bir kurum olarak okulun yapı ve işlevlerine dönük çalışmalar yapmaktadır. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Ana Bilim Dalı ise, okul rehberlik hizmetleri ve psikolojik danışma alanında eğitim vermektedir.

Eğitim Bilimleri Bölümü, 31 Profesör, 16 Doçent, 11 Doktor Öğretim Üyesi, 2 Öğretim Görevlisi ve 26 Araştırma Görevlisi olmak üzere toplam 86 öğretim elemanıyla hizmet vermektedir.

Tarihçe

Orta Muallim Mektebi 1926–27 öğretim yılında sadece Türkçe Bölümünden ibaret olarak Konya’da açıldı. 1927–28 öğretim yılında Ankara’ya taşındı ve aynı yıl Pedagoji Bölümü açıldı. Bu bölüme ilk öğretmen okulu mezunları, ilkokul öğretmenleri ve lise mezunları kabul ediliyordu. 1927 yılında bugünkü Gazi Üniversitesi Rektörlük binası olarak kullanılan binanın yapımına başlandığı sırada okulun adı Ankara Erkek Muallim Mektebi iken; 1929–30 öğretim yılında adı Gazi Orta Muallim Mektebi olarak değiştirildi. 1962 yılından sonra Gazi Eğitim Enstitüsü adını aldı. 1967–68 öğretim yılında Gazi Eğitim Enstitüsü’nün öğretim süresi 2 yıldan 3 yıla çıkarıldı ve Pedagoji Bölümü’nün adı Eğitim Bölümü olarak değiştirildi. Okul, 1974 yılına kadar parasız yatılı iken, bu tarihten sonra yatılılık kaldırıldı; öğretim süresi 4 yıla çıkarıldı; ancak ertesi yıl tekrar 3 yıla indirildi ve 1979–80 öğretim yılında yeniden 4 yıla çıkarıldı.

1980–81 öğretim yılında 2809 sayılı Yasa ile kurulan Gazi Üniversitesi’nin Gazi Eğitim Fakültesi içinde Eğitim Bilimleri Bölümü adı ile yer aldı. 1982 yılında öğretmenlik meslek dersleri değiştirildi ve 1992 yılında öğretmenlik meslek derslerinin adları değiştirildi. 1993–94 öğretim yılında, 1954–55 yılında olduğu gibi, yıllık programlardan sömestr programlarına geçildi ve aynı yıl Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü çatısı altında çalışmalarına başladı. 1997–98 öğretim yılında YÖK’ün Yeniden Yapılandırma çalışmaları sonunda Eğitim Programları ve Öğretim ile Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dallarındaki lisans programları kapatılarak sadece lisansüstü program açabilir duruma getirildi. Aynı çerçevede öğretmenlik meslek bilgisi dersleri yeniden düzenlenerek, bu dersler hem 4 yıllık hem de 3,5 + 1,5  biçiminde düzenlenen programlarda öğretmenlik meslek bilgisi dersleri olarak yer aldı.

Vizyon

Eğitim Bilimleri Bölümünün vizyonu, eğitim bilimleri alanında öncü bir bölüm olmak; liderlik özeliklerine sahip, toplumun gereksinme duyduğu idealist ve üst düzey yeterliliklere sahip öğretmen ve uzmanlar yetiştirmek, Türk eğitim sisteminin değişen ve gelişen ihtiyaçlarını karşılayacak, eğitim sisteminin değişim ve dönüşümüne rehberlik edecek araştırma ve geliştirme çalışmaları üretmek ve eğitim bilimleri alanında dünya standartlarında uzmanlaşmış bir eğitim ve araştırma bölümü olmaktır.

Misyon

Eğitim Bilimleri Bölümü misyonu Eğitim Programları ve Öğretimi, Eğitimde Psikolojik Hizmetler ve Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi bilim dallarında ülkenin ihtiyacı olan uzman ve araştırmacılar yetiştirmek ve ülkenin eğitim sisteminin ihtiyaç duyduğu yüksek nitelikli bilimsel araştırma ve geliştirme faaliyetleri ve eğitim hizmetleri sunmaktır. Bu çerçevede Eğitim Bilimleri Bölümünün misyon boyutları;

1.  Gazi Üniversitesi bünyesinde öğretmen yetiştirmenin niteliğinin geliştirilmesini sağlamak ve Türkiye’nin ihtiyaç duyduğu; milli ve evrensel değerler ile öğretmenlik meslek bilgilerine sahip ve öğrenme-öğretme yaklaşım ve yöntemlerinde yetkin öğretmenler yetiştirmek,

2. Eğitim bilimleri alanında, Milli Eğitim Bakanlığı ile diğer kamu kurum ve kuruluşları ile özel sektör ve eğitim alanında faaliyet gösteren sivil toplum örgütlerine uzman, araştırmacı, yönetici, denetçi yetiştirmek,

3. Yükseköğretimde artan kapasite gereksinimine paralel olarak, üniversitelerin ilgili bölümlerine öğretim elemanı yetiştirmek,

4. Türk eğitiminin gelişmesi için Milli Eğitim Bakanlığı ve diğer kamu kurum ve kuruluşları ile özel sektör ve eğitim alanında faaliyet gösteren sivil toplum örgütlerinde çalışan yönetici, denetici, uzman ve öğretmenlerin mesleki yeterliklerini geliştirmek,

5. Türk eğitiminin geliştirilmesinde ulusal çıkar ve değerler doğrultusunda politika ve uygulamalara yön verecek araştırma ve geliştirme çalışmaları yürütmek ve paydaşlarla üretilen bilginin politika ve uygulamalara yön vermesini temin edecek işbirliği ve ilişkiler geliştirmek,

6. Yaşam boyu öğrenme felsefesine dayalı olarak, akademik kadrosunun çalışmalarında işbirliğini, şeffaflığı, bilimsel düşüncenin özgürlüğünü, yaratıcılığını ve özgünlüğünü geliştirmek olarak tanımlanmıştır.

Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 04.11.1997 tarihinde bağımsız hale getirildi ve içinde barındırdığı anabilim dallarından biri olan Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı altında;

(a) Eğitim Yönetimi ve Denetimi,

(b) Eğitim Programları ve Öğretimi,

(c) Eğitimde Psikolojik Danışma ve Rehberlik ve

(d) Eğitimin Sosyal ve Tarihi Temelleri olmak üzere dört Bilim Dalına ayrıldı.

Eğitim Bilimleri Bölümü bir yandan Gazi Eğitim Fakültesinin tüm bölümlerinde öğretmenlik meslek derslerinin öğretimini gerçekleştirme işlevini sürdürürken, diğer yandan bölüm içinde yer alan bilim dallarında lisansüstü eğitim vermeye devam etti.

background image